Inledande uppgifter i C

3.1.1 Visa en funktion int isprint (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är ett skrivbart tecken (dvs. i intervallet SPACE..~). I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.

int isprint (int c) 
{
	if ( c >= 0x20 && c <= 0x7e) 
		return 1;
	return 0;
}

3.1.2 Visa en funktion int iscntrl (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är ett icke-skrivbart tecken ("kontrolltecken"). I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int  iscntrl(int c) 
{
	if  ( c <= 0x1F || c == 0x7f) 
		return 1;
	return 0;
}

3.1.3 Visa en funktion int isgraph (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är ett skrivbart tecken annat än SPACE. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isgraph(int c) 
{
	if ( c >= 0x21 && c <= 0x7e ) 
		return 1;
	return 0;
}

3.1.4 Visa en funktion int isalpha (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är ett alfabetiskt tecken (versal eller gemen). I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isalpha (int c) 
{
	if ( c >= 'A' && c <= 'Z') 	
		return 1;
	if ( c >= 'a' && c <= 'z') 	
		return 1;
	return 0;
}

3.1.5 Visa en funktion int islower (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är en alfabetisk gemen. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int islower(int c) 
{
	if  ( c >= 'a' && c <= 'z' ) 
		return 1;
	return 0;
}

3.1.6 Visa en funktion int isupper (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är en alfabetisk versal. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isupper (int c) 
{
	if ( c >= 'A' && c <= 'Z') 	
		return 1;
	return 0;
}

3.1.7 Visa en funktion int isdigit (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) motsvarar en decimal siffra. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isdigit( int c) 
{
	if ( c >= '0' && c <= '9' )   
		return 1;
	return 0;
}

3.1.8 Visa en funktion int isxdigit (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) motsvarar en hexadecimal siffra. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isxdigit (int c) 
{
	if( ( c >= '0' && c <= '9')  ||
		( c >= 'a' && c <= 'f')  ||
		( c >= 'A' && c <= 'F')) 
		return 1;
	return 0;
}

3.1.9 Visa en funktion int isspace (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) motsvarar något kontrolltecken som introducerar ett eller flera blanka tecken ( SPACE, FORM FEED, NEW LINE, CARRIAGE RETURN, HORIZONTAL TAB, VERTICAL TAB) i en sekvens med ASCII-tecken. I så fall ska värdet 1 returneras, annars ska värdet 0 returneras.
int isspace (int c) 
{
  if(c == ' '  ||
     c == '\f' ||
     c == '\n' ||
     c == '\r' ||
     c == '\t' ||
     c == '\v' ) 
       return 1;
   return 0;
}

3.1.10 Visa en funktion int tolower (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är en alfabetisk versal. I så fall ska dess gemena motsvarighet returneras, annars returneras ASCII-tecknet som det är.
int tolower (int c) 
{
  if ( isupper(c)) 	
    return c+0x20;
  return c;
}

3.1.11 Visa en funktion int toupper (int c) som undersöker om ett ASCII-tecken c (konverterat till int) är en alfabetisk gemen. I så fall ska dess versala motsvarighet returneras, annars returneras ASCII-tecknet som det är.
int toupper (int c) 
{
  if ( islower(c)) 	
    return c-0x20;
  return c;
}